Van Szeged naar Novi Sad - Reisverslag uit Novi Sad, Servië van Giri Rikkers - WaarBenJij.nu Van Szeged naar Novi Sad - Reisverslag uit Novi Sad, Servië van Giri Rikkers - WaarBenJij.nu

Van Szeged naar Novi Sad

Door: Giri

Blijf op de hoogte en volg Giri

28 Juli 2011 | Servië, Novi Sad

Laat op de middag kom ik Szeged aan, waar ik een slaapplaats vind in een oud klooster wat midden in de verbouwing zit. Er zijn nog twee broeders, maar er veel ondersteuning van buiten af. Ik krijg een bed en een code om weer binnen te kunnen komen. Of de code fout is dan wel dat ik iets verkeerd doe - dat weet ik niet maar ik heb tweemaal (twee sloten)moeten inbreken om bij mijn eigen bed te kunnen komen.
Vroeg sta ik op om toch te voet de grens over te gaan - voor het klooster staat een bordje met wandelroute van 12 km naar de grens met Servie - dat was ook tevens het laatste bordje wat ik gezien heb. Dan maar op gevoel en richting houden. Na 2 uur loop ik het laatste plaatsje binnen - waar ik met de trein verder naar de Subotica de eerste grote plaats over de grens is waar ik hoop meer informatie te kunnen krijgen. Er blijkt geen trein meer te gaan die dag - dan toch maar te voet de grens over - het is niet ver meer. Jammer dat alles afgesloten is ivm de nieuwe autoweg alleen vrachtverkeer en autos kunnen de grens passeren. Uiteindelijk vind ik nog een weg parallel met de snelweg die eindigt in veldwegen van Hongaarse landerijen - leuk maar het schiet niet op - totdat ik bord vind met een plattegrond van de omgeving waar nog een klein weggetje aangegeven is om de snelweg te kunnen passeren en daarmee ook de Servisch grens. Ik heb me door twee sloten moeten werken om aan de Servische kant te kunnen komen. Het is me dan toch nog gelukt en ik kom vermoeid aan in Horgos. Hier geen informatie - wel een oud treintje die me uiteindelijk naar Subotica brengt.
Ik wordt ondergebracht bij het oude gymnasium en wordt goed verzorgd door de aanwezige priester. Hier krijg wel infomatie - ook de landkaart van Servie voor mijn GPS.

Ik geniet nog van heerlijkheden die Subotica te bieden heeft - heel anders dan in Roemenie. Van hier uit vertrek ik naar Novi Sad een grote stad van 500.000 inwoners met een gezellige binnenstad. Hier vlakbij ligt de Fruska Gora een bergrug in het vlakke land waar vroeger 35 orthodoxe kloosters waren. Er zijn er nog 15 van over en zeer de moeite waard om te bezoeken. Deze plek wordt het Athos van Servie genoemd.
Morgen trek ik dit gebied binnen en heb inmiddels een goede wandelkaart kunnen krijgen van het gebied. De kaart op de GPS blijkt niet bruikbaar te zijn.

  • 28 Juli 2011 - 20:16

    Jan:

    geweldige Giri,
    wat een enorme doorzetter ben je toch, een genot om op je cappie mee te reizen. Giri je gaat nog heel veel intense belevingen tegemoet in de Fruska Gora. Met alle goede krachten uit de cosmos ben ik bij je, een fijne tijd Jan

  • 28 Juli 2011 - 21:32

    Sandra En Andy:

    Hey Giri,

    fijn om weer wat van je te horen, we begonnen ons al zorgen te maken. Wat een geweldige en spannende verhalen, we hebben bewondering voor je prestaties.
    Toi toi toi voor het vervolg...

  • 29 Juli 2011 - 05:11

    Yasmin Verschure:

    Hoi lieve Giri,
    Ja heerlijk dat je na al dat afzien toch kon besluiten dat Servië toch niet zo'n gekke gedachte was!
    Ga met God!
    Yasmin

  • 02 Augustus 2011 - 05:52

    Lennie:

    Een knuffel ! xx

  • 03 Augustus 2011 - 16:14

    Hadewey:

    Lieve Giri,
    Heb ontzettend veel respect voor je GAAN!! Geniet zo van je reisverslagen, het straalt vertrouwen uit!
    Liefde en Licht op je verdere pad.....
    Lieve groet, Hadewey

  • 11 Augustus 2011 - 11:03

    René:

    Hallo Giri,
    Hoorde van Karel van je reis. Bewondering voor zo'n onderneming.
    Heel veel succes en geluk onderweg.
    Groet van neef (*) René
    (* uit Zwolle van oom Ferry)

  • 11 Augustus 2011 - 12:13

    René:

    Nogmaals Hallo Giri,
    ...nu na samen met vriendin een uurtje lezen van je volledige reisverslag tot nu toe.
    We zijn diep onder de indruk. Heb jouw reisverslag als link ook doorgestuurd naar mijn schoonmoeder.
    Ik groet een rijk man en wens hem nogmaals veel voorspoed op zijn verdere tocht.
    RR

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Giri

Mijn Voettocht naar Jerusalem of te wel: van Emmaus naar Emmaus 2 korte films op YouTube : Pelgrimstocht Jerusalem deel1: http://youtu.be/zq6kUH8ZHBc van huis naar Athos Pelgrimstocht Jerusalem deel2: http://youtu.be/BjKJkgVLZlc Vanaf Athos naar Jerusalem.

Actief sinds 02 Maart 2011
Verslag gelezen: 442
Totaal aantal bezoekers 75093

Voorgaande reizen:

17 Juni 2013 - 02 September 2013

Pelgrimsreis van Vézelay naar Assisi

22 Maart 2011 - 03 November 2011

Pelgrimsreis naar Jerusalem

Landen bezocht: