Mount Athos - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Giri Rikkers - WaarBenJij.nu Mount Athos - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Giri Rikkers - WaarBenJij.nu

Mount Athos

Door: Giri

Blijf op de hoogte en volg Giri

26 September 2011 | Griekenland, Athene

De volgende dag de grens over naar Griekenland en dan wordt ineens alles anders.
Geen Dinaars meer maar Euro's, de koffie gaat van 0,30 ct naar 2 euro.
Tessaloniki wordt weer Tessaloniki - was Solo in Macedonie. Instanbul heet hier Constantinopel, Macedonie heet hier Skopje. De letters gaan van cyrillisch naar griekse letters, de slavisch taal wordt Grieks...
Kortom effe wennen. Informatie is moeilijk te vinden, die zit hier bij de mensen zelf... Vragen dus indien mogelijk. Slapen in een tent in de achtertuin gaat niet, ik mag hem wel opzetten in een knollenveld - maar de volgende morgen staan ze wel met een zak fruit - verse koffie en toast aan je tent.
Op weg naar Tessaloniki voor de nodige informatie - een kaart en naar de pelgrimsburo van Athos. Ik kom hier 12 september binnen en er blijkt een annulering te zijn op 14 september - ik heb dus een visum voor Athos - alleen die 120 km kan ik niet te voet afleggen in 2 dagen - dus dan maar met de bus en zorgen dat ik er op tijd ben voor eventuele verrassingen. Die blijken er dan ook te zijn - je moet wel gereserveerd hebben anders kom je bij de kloosters niet binnen en je mag maar 1 dag verblijven per klooster - uiteindelijk heb dat geregeld voor de komende 3 dagen. In de haven kom ik de 3 Italianen weer tegen en die vertellen dat er problemen zijn met de ferry en dat die niet vaart vandaag. Voor morgen is alles onzeker.
De volgende morgen kom ik mijn engel tegen die me op juiste spoor zet - met een andere boot wordt ik op het uiterste zuidpunt als enige afgezet. Mij wacht een pittige klim om de mount Athos op een pad die dringend onderhoud nodig heeft - uiteindelijk lukt het me om bij het eerste klooster aan te komen - de broeders zijn al aan het eten en ik kan zo aanschuiven en krijg een slaapzaal voor mij alleen. De diensten duren hier best lang - 3 uur en daarna wordt gezamelijk ontbeten en ga ik op weg naar volgende klooster: Karakolou - ik weet dat hiet een nederlandse monnik is - ik weet niet dat dit Br Didier die 6 jaar in de Abdy in Zundert geweest is. Ik mag dan ook hier 2 dagen verblijven en ik kom mijn engel weer tegen. Hier krijg te horen dat je een verlenging van je visum kan krijgen in de hoofdstad. En dat lukt - ik mag 5 dagen langer blijven. Een geweldige ervaring om in 8 verschillende kloosters te mogen verblijven.Dezelfde regels overal-maar toch grote verschillen - het zijn de broeders zelf die het verschil uitmaken...

Na 9 dagen in de rust - de sfeer van de middeleeuwwen in 1 uur tijd weer terug in de 21 eeuw in de hectiek van een toeristen plaats.

De volgende halte plaats wordt Constantinopel/Istanbul

  • 26 September 2011 - 14:59

    Chantal:

    Hi Giri,
    Geweldig dat je al in Griekenland bent, ongelofelijk maar jij flikt het! :)
    All the best & take care,
    Chantal

  • 26 September 2011 - 16:20

    Sandra En Andy:

    we blijven je verhalen fascinerend vinden. Prachtig...Hoeveel km is het nog tot het eindpunt? Go on!

  • 26 September 2011 - 16:20

    Sandra En Andy:

    we blijven je verhalen fascinerend vinden. Prachtig...Hoeveel km is het nog tot het eindpunt? Go on!

  • 26 September 2011 - 21:04

    Yasmin Verschure:

    Geweldig dat je je Athos droom gestalte hebt gegeven! Keigaaf...

  • 26 September 2011 - 22:06

    Hadewey:

    Wat heb je fantastische ervaringen en mooie engelen op je pad Giri!
    toi toi toi!

  • 27 September 2011 - 06:01

    Lennie:

    Love ! xx

  • 30 September 2011 - 06:02

    Eugene Uiting:

    hoi giri wat prachtig dat het zo goed met je gaat. schitterend om te lezen dat je engelen elke dag weer dicht bij je zijn en dat schijnbaar elke dag ook een cadeautje in zich lijkt te hebben. dank dat je je verhaal met ons wil delen. warme groet eugene

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Giri

Mijn Voettocht naar Jerusalem of te wel: van Emmaus naar Emmaus 2 korte films op YouTube : Pelgrimstocht Jerusalem deel1: http://youtu.be/zq6kUH8ZHBc van huis naar Athos Pelgrimstocht Jerusalem deel2: http://youtu.be/BjKJkgVLZlc Vanaf Athos naar Jerusalem.

Actief sinds 02 Maart 2011
Verslag gelezen: 1485
Totaal aantal bezoekers 75008

Voorgaande reizen:

17 Juni 2013 - 02 September 2013

Pelgrimsreis van Vézelay naar Assisi

22 Maart 2011 - 03 November 2011

Pelgrimsreis naar Jerusalem

Landen bezocht: